Sebagai sebuah negara sedang membangun, peranan Kerajaan
amat penting dalam memacu pertumbuhan ekonomi. Sehubungan itu, dasar belanjawan
mengembang telah dilaksanakan bertujuan untuk merangsangkan ekonomi serta
mewujudkan peluang pekerjaan lebih banyak kepada rakyat. Dasar Persyarikatan
Malaysia yang dilancarkan pada tahun 1983 menekankan kerjasama awam dan swasta
iaitu sektor swasta sebagai pendokong ekonomi manakala sektor awam menyediakan
dasar dan halatuju. Dasar ini telah berjaya meningkatkan sumbangan sektor swasta
dalam pembangunan ekonomi. Di samping itu, Dasar Penswastaan yang diperkenalkan
pada tahun yang sama telah berjaya mengurangkan beban kewangan serta
meningkatkan hasil Kerajaan. Langkah ini membolehkan Kerajaan beralih kepada
dasar belanjawaan lebihan pada tahun 1993 sehingga 1997 tanpa menjejaskan
pertumbuhan ekonomi.
Walau bagaimanapun, Krisis Kewangan Asia pada
tahun1997/1998, telah menyebabkan ekonomi Malaysia terjejas teruk, dengan GDP
menguncup sebanyak 7.4% pada tahun 1998. Bagi menangani kesan negatif ini,
Kerajaan telah melaksanakan dasar belanjawan mengembang sebagai langkah awalan
(preemptive measure) untuk merancak semula aktiviti ekonomi. Sehubungan itu,
kedudukan kewangan Kerajaan mengalami defisit yang berterusan dan mencatat
paras paling tinggi sebanyak 6.7 peratus kepada KDNK pada tahun 2009. Bagi
menepati perbelanjaan berhemah Kerajaan tertakluk kepada garis panduan iaitu:
Paras hutang
Kerajaan tidak melebihi 55 peratus kepada KDNK;
Kedudukan
akaun semasa Kerajaan Persekutuan sentiasa dalam lebihan;
Defisit
akaun Kerajaan Persekutuan tidak melebihi 3.5 peratus kepada KDNK;
Hutang luar
tidak melebihi 10 peratus kepada KDNK; dan
Khidmat
bayar hutang tidak melebihi 15 peratus daripada jumlah hasil Kerajaan.
Kerajaan melaksanakan langkah konsolidasi fiskal mulai tahun
2004 bagi memperbaiki kedudukan fiskal dan mengawal hutang Kerajaan. Antaranya,
melalui kawalan yang lebih ketat ke atas pelaksanaan projek pembangunan supaya
mematuhi siling peruntukan, dan juga mempertingkatkan kecekapan pengurusan
projek bagi memastikan projek dapat disiapkan mengikut jadual. Usaha berterusan
sentiasa diambil bagi memastikan perbelanjaan mengurus tidak melebih hasil
Kerajaan. Di samping itu, Kerajaan juga komited untuk memperluas dan mengenalpasti
sumber hasil baru bagi meningkatkan kutipan hasil Kerajaan.
Lebih daripada 90 peratus sumber pembiayaan pembangunan
dibiayai oleh pinjaman domestik, yang tidak mencetuskan inflasi. Malaysia juga
merupakan antara negara yang mempunyai kadar tabungan yang tinggi yang mampu
membiayai keperluan domestik. Di samping itu, pinjaman luar pada paras yang
minimum dan diurus secara berhemat boleh mengelakkan risiko ketidakseimbangan
luaran dan pertukaran matawang asing.
Selain itu, Kerajaan juga sentiasa mengamalkan dasar
kewangan akomodatif bagi memastikan paras harga kekal rendah serta kestabilan
kadar pertukaran asing untuk menyokong pertumbuhan ekonomi. Sejak akhir 1990an,
Malaysia menikmati lebihian akaun semasa imbangan pembayaran berikutan prestasi
eksport yang menggalakkan dan kemasukan pelaburan langsung asing. Ini telah
menyumbang kepada kedudukan rizab antarabangsa negara bersih yang kukuh.
Selain itu, Kerajaan juga sentiasa memperkukuh sistem
penyampaian perkhidmatan untuk mewujudkan persekitaraan ekonomi yang kondusif
bagi meningkatkan daya saing negara. Bagi tujuan ini, antara langkah yang telah
dilaksanakan termasuklah mengurangkan karenah birokrasi, membanteras rasuah,
memperkemas dan mempermudah prosedur bagi menjalankan perniagaan serta
menyediakan tenaga kerja mahir yang menepati keperluan pasaran.
Unit Perancangan Ekonomi
Jabatan Perdana Menteri
No comments:
Post a Comment